Dijital teknolojilerin gelişmesi, tüketici davranışlarına önemli değişiklikler getirmiştir. Bunun temel sebebi ise dijital teknolojilerin tüketicilere sağladığı kolaylıklardır. Nitekim e-ticaret sektörüne göz attığımızda yapılan online siparişlerin adedi artmış, hem yerel hem de küresel olarak e-ticaret hacmi yükselmiştir. Aynı durum finansal işlemlerimiz için de geçerli olup şube/temsilci gibi fiziki kanalları kullanmak yerine dijital ortamda finansal işlemlerimizi gerçekleştirmek tüketici nezdinde daha fazla tercih edilir olmuştur. Kuşkusuz bu alışkanlıklarımızda, 2019 yılı sonunda ortaya çıkan COVID-19 salgınının etkisi göz ardı edilmemelidir.Salgınla birlikte çoğu işin -elverişli bir dijital altyapıya sahip olunduğu sürece-online veya uzaktan da yapılabileceğini hep beraber deneyimlemiş olduk.
Dijitalleşmenin önem kazandığı, dijitalleşmeye ayak uyduramayanların ise oyun dışı kaldığı günümüz iş dünyasında, ödeme hizmetleri ve elektronik para şirketleri de bu değişime ayak uydurmaya çalışan sektörlerdendir. Ödeme hizmetleri ve elektronik para şirketleri, kendi mobil uygulamalarını piyasaya sürerek müşterilerinin para transferleri için fiziki noktalara gitmelerine gerek kalmadan işlemlerini mobil ortamda gerçekleştirmelerini sağlamaktadırlar. Bu hizmet ile transfer işlemlerinin daha hızlı ve daha az maliyetli olmasını sağlayarak, yüksek müşteri memnuniyeti hedeflemektedirler.
Elektronik para şirketlerinin müşterilerine sunduğu hizmeti kısaca açıkladıktan sonra, bu hizmetin temel taşını oluşturan elektronik para nedir sorusu akıllara gelmektedir. Her ne kadar gündelik hayatımızda elektronik paraları çokça kullanıyor olsak da elektronik paralarla ilgili her geçen gün farklı bir yenilik çıktığı için literatürde farklı tanımlar mevcuttur. Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası ve Avrupa Birliği tarafından oluşturulan elektronik para tanımlarına bakmak faydalı olacaktır.
TCMB, 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun’da elektronik parayı; ihraç eden kuruluş tarafından kabul edilen fon karşılığı ihraç edilen, elektronik olarak saklanan, bu Kanunda tanımlanan ödeme işlemlerini gerçekleştirmek için kullanılan ve elektronik para ihraç eden kuruluş dışındaki gerçek ve tüzel kişiler tarafından da ödeme aracı olarak kabul edilen parasal değer olarak tanımlamaktadır.
AB ise elektronik parayı; çip kart ya da bilgisayar hafızası gibi elektronik araçlarda saklanan, ihraç eden kuruluş dışında diğer kişiler tarafından da ödeme aracı olarak kabul edilen, madeni ya da kâğıt paranın amacına elektronik olarak hizmet eden, sınırlı ödemelerin elektronik transferi için oluşturulmuş parasal değer şeklinde tanımlamıştır.
Bu tanımlardan hareketle elektronik paralar için elektronik ortamda saklanan, istenildiğinde fiziki paraya çevrilebilen, sadece elektronik para ihraç eden kurum bünyesinde değil diğer mecralarda da kullanılabilen para olarak tanımlamak yanlış olmaz.
UPT Ödeme Hizmetleri ve Elektronik ParaA.Ş.’nin mobil uygulaması UPTION, 2021 yılı itibari ile hayatımıza girmiştir. Para transferi hizmetini mobil ortama taşıyan ve 176 ülkeye 7/24 para transferi hizmeti sağlayan bu uygulama sayesinde şube veya temsilci gibi herhangi bir fiziki kanala gitmeye gerek kalmadan, fiziki noktalara göre daha az masraf ödeyerek işlemlerimizi gerçekleştirmiş oluyoruz. Nakit para kullanım oranının giderek düştüğü bu ortamda, elektronik para şirketlerindeki bu tür yenilikler umut vericidir. Bu tarz yeniliklerin ödeme sistemlerini geliştireceği beklenmektedir. UPT olarak biz de elektronik paralarla ilgili gelişmeleri yakından takip ediyor olacağız.